Bel ve Boyun Fıtıklarında Mikro Cerrahi ile Tedavisi

Bel Ve Boyun Fıtıklarında Mikro Cerrahi İle Tedavi Hakkında Opr. Dr. Onur Kulaksızoğlu Bölgenin Haber Sitesi Gophaber'e Açıklamalarda Bulundu.

Boyun fıtığı nedir? Tanımlar mısınız?

Kafa tabanından itibaren 7 adet omur kemiğinden oluşur. Her omur cisminin ortasında, beynin devamı olan omurilik bulunur. Vücudun çeşitli yerlerinden beyine dönen duyular veya beyinden vücuda dağılan emirler omurilik içinde seyreder. Boyun bölgesinde her omur cismi hizasından çıkan sinirlerde kola ve sırta yayılarak, bu bölgelerin duyu ve hareketini sağlar.

Omurgalar arası yastıkçık dediğimiz disk dokusunun dış kısmı (anulus fibrosus) ve iç kısmı (nucleus pulposus ) bulunur. Jelatin kıvamındaki iç kısmın , daha kuvvetli bir bağ dokusundan oluşan dış kısmı yırtarak omurilik ve sinirlere bası yapması sonucu boyun fıtığı ortaya çıkar.

Sebepleri nelerdir?

Burada dikkat edilmesi gereken ve bel fıtığından başlıca fark, sadece sinirlere değil omuriliğin kendisinede baskı olması sonucu vücudun tamamında kısmi veya tam kuvvetsizlik oluşmasıdır. Omurilik ilk bel omuru hizasında sonlandığından ve alt bel omurları içinde sadece ayağa giden sinirler bulunduğundan , bel fıtığında belirli sinirin dağıldığı alanda felçler görülür.

Boyun fıtığını tetikleyen unsurlar nelerdir?

Hayat tarzımızdaki birtakım yanlış uygulamalar önce boyun ağrısı, kaslarda tutulma ile kendini gösteriyor ve daha sonra dramatik olarak, fıtık olarak karşımıza çıkabiliyor. Bunları kısaca örneklemek gerekirse;

TV karşısında uyuyakalma
Klima altında uzun süre kalmak
Saçları kurutmadan ıslak vaziyette dışarı çıkmak
Dengesiz bir şekilde omuzda/sırtta yük taşımak
Pencere açık vaziyette seyahat etmek
Uzun süre bilgisayar ya da masa başında çalışmak

Çalışılan iş kolunun etkisi var mı? Hangi iş kollarında daha sık görülmektedir?

Her tür hastalığın işle ilgili olduğu gibi boyun fıtığının da masa başı çalışanlar, ağır kaldıranlar ve sürekli travmaya maruz kalanlarda sık görülmektedir.

Tedavi yöntemleri nelerdir?

Boyun fıtıklarının tedavisinde üç türlü tedavi yöntemi kullanılmaktadır.

İlaç Tedavisi: Günümüzde her eczanede hap veya iğne şeklinde olabildiği gibi kremlerle de ağrıların ve kasılmaların tedavi edilmesi mümkündür. Zaten boyun fıtıklarının 96% gibi büyük bir oranı cerrahiye gerek duymadan bu tür tedavilerle rahatlıkla toparlanabilirler.

Fizik / Egzersiz ve Terapi: Fizik tedavi terapisi kapsamında her türlü masaj, fizik egzersiz, akupunktur, TENS tedavisi, ultraviyole, manyetik yatak tedavisi gibi sayabileceğimiz birçok rahatlatıcı tedaviye ek yöntemler vardır. Bu yöntemlere ilaç tedavisiyle birlikte hastanın yaşam konforunu arttıran bir takım özel egzersiz ve tedavilerle desteklenir.

Cerrahi Yöntem: Günümüzde bizim hastanemizde yapıldığı gibi mikrocerrahi yöntemiyle diskektomi (altın standart) omuriliğe mevcut basıların mikroskop altında ciltten 1-1.5 cm kadar kesi ile girilerek temizlenmesi yöntemiyle hastalarımızı aynı gün 5-6 saatte taburcu edilebilmektedir. Bir hafta kadar boyunluk tedavisiyle normal yaşam tarzlarına aynen devam etmelerinde bir kusur olmamaktadır.

Önlemek / Azaltmak için önerileriniz nelerdir?

Hayatlarında mutlaka su sporlarının yer almasını sağlamalılar.
Bel-boyun fıtığı hastalarımıza ameliyat öncesinde ve sonrasında yüzme tedavisi uygulanmaktadır.
Kilo omuriliğin baş düşmanı olduğu için öncelikle diyet, kontrollü ve stressiz yaşam tavsiyelerimizdir.

Bel Fıtığına Kesin Çözüm

Hayatınızı çekilmez hale getiren bel ağrılarından artık kurtulun, siz telefonla konuşurken, hayatınız değişsin. Beyin, Sinir ve Omurilik Cerrahisi uzmanı Opr. Dr. Onur Kulaksızoğlu, dünyada geliştirilen son teknolojilerle birlikte yürüyemeyecek derecedeki hastaların bile narkoz verilmeden nasıl top oynar hale geldiğini anlattı.

Hayatında bel ağrısı çekmeyenimiz neredeyse yoktur. Genellikle ağrılarımız dayanılmaz oluncaya kadar doktora gitmez, kulaktan dolma tedavi yöntemleriyle hastalığımızı kendi kendimize tedavi etmeye çalışırız.

Oysa ki, günümüzde teknolojinin de yardımıyla geliştirilen bazı teknikler sayesinde, bel ve boyun ağrılarının en ilerlemiş halleri dahi çok basit yöntemlerle tedavi edilebilmektedir.

Omurgamıza 5 milyon kez yük biner

Bel ağrısı ve bel fıtığı toplumun büyük bölümünü etkileyen yaygın bir sağlık problemidir.

İnsan omurgasının en çok yük binen ve hareket sistemi ile ilgili rahatsızlıkların en sık ortaya çıktığı alan bel (lomber) bölgesidir. Unutmayın ki, ortalama bir ömür yaşayan her insan hayatı boyunca omurgasına yaklaşık 5 milyon kez yüklenme yapar. Kişinin hareketlerini kısıtlayıp, bundan kurtulması asla mümkün değildir. Eğilme, kalkma ve çömelme gibi hareketlerin hepsi yüklenme anlamına gelir. Yatma dışındaki tüm hareketlerde omurgaya yükleniriz. Bu yüzden de 70-80 yaşındaki insanlarda bel fıtığına rastlanması kaçınılmazdır. Kısaca, bel ağrıları insan yaşamının kaçınılmaz bir parçasıdır.

Bel fıtığı nedir?

Bu kaçınılmaz vücut yükünün getirdiği en yaygın rahatsızlıklardan biri bel fıtığıdır. Konuyla ilgili yurt dışında geniş araştırmaları bulunan Beyin, Sinir Ve Omurilik Cerrahisi Uzmanı Opr. Dr. Onur Kulaksızoğlu, bakın bel fıtığından kurtulmanın yollarını nasıl anlatıyor.

Kulaksızoğlu, fıtığı, iki omur arasında omurgaya binen yükü emen ve eşit dağılımını sağlayan disk olarak tanımlanan yapının, omuriliğe ve/veya sinir köklerine doğru fıtıklaşması sonucu ortaya çıkan bir rahatsızlık olarak tanımlıyor. Tedavi yöntemiyse, hastalığın kişideki seyrine ve ilerleme durumuna göre değişiyor.

Bel fıtığının belirtileri

Bel ağrısı, bacaklara vuran ağrı, bacaklarda, ayakta uyuşma, güçsüzlük, nadiren de olsa yanma ve iğnelenme, idrar yapamama ya da idrar kaçırmadır. İdrar kaçırma özellikle bel ağrısı ile birlikte olduğu zaman dikkat edilmesi gereken bir bulgudur. Bel fıtığının tedavi seçenekleri çeşitlidir.

4 temel tedavi yöntemi

Tedavi prensipleri 4 ana başlıkta özetlenebilir. Bunlar;

Yatak İstirahati
İlaç Kullanımı
Fizik Tedavi Ve Egzersiz
İleri Tekniklerle Cerrahi Tedavi

Yatak istirahati, ilaç kullanımı ve fizik tedavi çok ilerlememiş fıtıklarda elzemdir ve genelde olumlu yanıt verir. Durumu daha ilerlemiş olan rahatsızlıklarda ise ileri tekniklerle cerrahi tedavi uygulanır. Ancak bu ameliyat demek değildir.

Bel ağrılarınızdan yarım saatte kurturun

Opr. Dr. Onur Kulaksızoğlu bel fıtığının mikrodiskektomi yöntemiyle, bel kaymasınınsa vidalama yöntemiyle uyutulmadan risksiz bir şekilde tedavi edilebildiğini söylüyor.

Türkiye'de çok az sayıda cerrah tarafından yapılabilen vidalama tekniğinde, hasta hiçbir şekilde bayıltılmıyor. Bunun sebebi epidural anestezi olması.

Kulaksızoğlu, "Öncelikle hastalar doktor konusunda seçici olmalılar. Çünkü bu son teknolojik müdahale herkes tarafından yapılamamaktadır. Bu tekniğin birkaç yıl öncesine kadar bilinmemesinden dolayı birçok kariyer sahibi doktor bu cerrahi müdahaleyi yapamamakta ve hastalarına artık neredeyse tarihe karışmış olan klasik diskektomiyi uygulamaktadır" dedi.

Ameliyat fobisine son!

Hastaların birçoğunun sırf ameliyatlardan korktuğu için yıllarca bu acıyı çektiklerini belirten Kulaksızoğlu, "Oysa ki, epidural anesteziyle mikrodiskektomi yöntemi tüm bu endişeleri gidermektedir. Çünkü Epidural anesteziyle birlikte hasta cerrahi müdahale esnasında konuşabilmekte, doktoruna soru sorabilmekte ve hatta yakınları ile telefonla dahi konuşabilmektedir."

Epidural anestezi, sadece birkaç santimlik bölgeye uygulanarak, hastaların baygın bir halde ameliyata girip bir daha ayılamama fobisini de ortadan kaldırmaktadır.

Hasta bu operasyon sonrası, yara miktarının minimize olması, kemik dokuda fazla hasar yapılmaması, sahaya tam hakimiyet gibi etkenlerden dolayı ertesi gün normal yaşantısına dönmekte, birkaç hafta sonra top oynar hale gelmektedir.

Mikrodiskektomi'nin avantajları

Opr. Dr. Onur Kulaksızoğlu Mikrodiskektomi yönteminin temel amacının klasik bel fıtığı ameliyatı ile aynı olduğunu, ancak daha gelişmiş tekniklerle yapıldığını belirtti. Avantajlarını ise şöyle sıraladı:

Ameliyat tamamen mikroskop altında yapılır.
Mikroskobun büyütmesinden ve geniş görüş alanından yararlanıp çok daha küçük bir sahada çalışmak mümkündür.
Cerrahi müdahale birkaç santimetre içerisinde ve hastanın hissetmeyeceği şekilde yapılmaktadır.
Küçük bir bölgeden müdahale gerçekleştiği için, hem iyileşme daha hızlıdır, hem de ameliyat sonrası cerrahi müdahaleye bağlı sıkıntılar bu yöntemle çok daha azdır ya da hiç olmamaktadır.